Monday, July 6, 2009

PENTERNAK JUTAWAN

Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com



Rahsia BISNES 7 Pedaging TERBONGKAR
dalam
RAHSIA&PELUANG MENJADI PENTERNAK JUTAWAN


Assalamualaikum wbt....

Memiliki sebuah pekerjaan yang tetap sememangnya sesuatu yang baik. Tetapi.. menjadikan  pekerjaan tetap anda itu sebagai "satu-satunya sumber pendapatan" di dalam hidup, adalah sesuatu yang amat merbahaya. Saya pasti anda menyedari akan hakikat ini. Ianya seperti anda sedang berpaut di sebatang dahan, jika patah dahan tersebut, anda akan terus hanyut dibawa arus.  Macam-macam boleh berlaku, lebih-lebih lagi di waktu-waktu zaman kegawatan ekonomi ini, anda mungkin menjadi mangsa seterusnya, dibuang kerja, dipaksa mengambil cuti tanpa gaji, dipotong bayaran elaun ataupun dipaksa menyertai Skim Pemberhentian Pekerja Secara Sukarela (VSS). Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa !

Klik keratan akhbar dibawah !












Kebanyakan antara kita sering tertanya-tanya adakah masih ada peluang lagikah untuk mereka meneruskan kehidupan atau kerjaya dengan gaji yang semakin hari semakin mengecil akibat dari peningkatan kos sara hidup yang semakin tinggi walaupun angka gajinya tetap sama.

Ada pula yang masih belajar di IPTA ataupun IPTS masih terkial-kial menentukan haluan hidup selepas tamat belajar. Dan yang sudah graduate, masih tercari-cari kerja yang sama taraf dengan kelayakan mereka, ada pula yang memiliki ijazah sedang bekerja di sebuah syarikat yang memerlukan kelayakan hanya SPM.


Tidak kurang pula penjawat awam mahupun swasta khususnya staf-staf berjawatan rendah yang sentiasa dibebani masalah kewangan, ada pula yang berpuas hati dengan hidup mereka walaupun gaji yang hanya cukup-cukup makan ada kalanya merungut akibat ketiadaan wang yang mencukupi membeli barangan keperluan, dan sentiasa iri hati dengan kekayaan dan kemewahan orang lain.


Bagi penduduk luar bandar yang memiliki tanah yang luas, tetapi kelihatan “hidup segan mati tak mahu” yang tidak tahu apakah yang mereka patut usahakan di atas tanah mereka sendiri dan juga bagi anak-anak luar bandar yang keciciran dari memasuki sekolah mahupun IPT yang ingin mengubah gaya hidup yang mahu menjadi manusia yang berguna pada keluarga dan masyarakat seharusnya menyedari rezeki Allah itu maha luas dan tiada penghabisan. Allah telah berfirman “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya”


Hari ini saya cuba berfikir dan menyusun beberapa tips ringkas untuk memperkenalkan sebuah manual penternakan tersebut untuk dijadikan sebagai panduan tepat kepada bakal pengusaha penternakan atau lebih tepat bakal PenternakJutawan..

Buku ini ditulis untuk memberikan kesedaran akan potensi-potensi 7 jenis haiwan pedaging iaitu, keli, kambing, rusa, lembu,puyuh, ayam dan itik yang berdaya maju dan sangat-sangat menguntungkan.
Buku ini diterbitkan atas rasa bertanggungjawab dan ingin membantu golongan-golongan yang saya sebutkan di atas.

Buku ini juga memberi gambaran awal dan info mengenai tujuh haiwan ternakan tersebut dari mula menternak sehingga memasarkannya, kepada bakal usahawan yang mahu berkecimpung dalam bidang ini, pasaran haiwan-haiwan ini adalah sentiasa tidak mencukupi malah permintaannya semakin bertambah, diharapkan buku ini dapat membantu anda semua, Insya-allah, Allah sentiasa bersama anda. Saya sentiasa mendoakan kejayaan anda semua.






Pada masa ini, lebih 1000 panggilan ke telefon bimbit saya 017-6686256 selepas 3 bulan pelancaran blog PenternakJutawan ini.Bayangkan 1000 panggilan ! Ini menyebabkan saya menerima banyak pertanyaan berkaitan buku saya berjudul “Rahsia&Peluang Menjadi Penternak Jutawan”.

Soalan bukan sahaja tentang “penternakan” tetapi juga tentang “teknologi penternakan” secara umum, panduan menternak, pasaran pelbagai jenis haiwan pedaging, masalah ternakan, begitu juga dengan bagaimana untuk mendapatkan benih-benih tertentu.

Malah ada yang menghantar sms seringkas berikut:
“Saya minat nak jadi penternak”. Bagaimana nak mula? Boleh terangkan dari mula sampai peringkat pasaran?

Soalan pertama yang harus anda tanyakan kepada diri anda sebelum memiliki buku ini, ialah;

Kenapa anda nak jadi PenternakJutawan?

Sebagai hobi atau untuk mencari pendapatan tambahan atau untuk membina pendapatan utama?

Jika sebagai hobi, anda akan membelanjakan wang untuk memenuhi kepuasan anda. Anda tidak mementingkan pulangan dalam bentuk wang. Anda tidak mahu menjualnya. Anda ingin “memiliki” haiwan pedaging yang tercantik dan terhebat apabila dipandang.

Jika anda ingin mencari pendapatan lumayan atau utama dengan menternak, anda perlu melakukan perkara UTAMA berikut:


Mendapatkan informasi asas yang utama - selengkap mungkin :

Dalam jangkamasa yang sesingkat 3 bulan ini, berbagai-bagai soalan diterima melalui sms mahupun panggilan telefon, dan sering kali, soalan yang sama berulang-ulang kali diterima!

Khas bagi mereka yang masih lagi kurang jelas tentang bidang penternakan, buku ini mengambil pendekatan mudah untuk difahami dengan memberi contoh serta idea-idea di mana pembaca dapat mengimplementasikan secara segera apabila menjalankan bisnes penternakan ini.

Mudah-mudahan, buku ini dapat membantu anda dalam menerokai dunia penternakan yang lumayan ini.




Antara soalan-soalan yang terjawab di dalam buku ini termasuk...

Ada contoh KERTAS KERJA tak?
Boleh saya tahu potensi pasaran 7 Pedaging : Ayam, Itik, Lembu, Kambing, Puyuh, Rusa dan Ikan Keli ?
Ada keperluan pasaran tak? siapa, di mana, banyak mana? bila nak?
Berapa harga pasaran?
Berapa kos - kos anak benih, makanan, air, elektrik, bahan api, upah, gaji, pengangkutan dan lain-lain?
Berapa lama masa untuk menternak?
Macam mana nak ternak, besar mana kolam @ kandang @ reban, berapa ekor boleh masuk, banyak mana air, apa nak kasi makan, banyak mana nak kasi makan, bila nak kasi makan, benih berapa inci nak masuk, apa tanda - tanda penyakit, apa nak buat kalau ada penyakit?
Apa FAMA boleh bantu (jika ada), dan seumpamanya?

.....dan banyak lagi!


Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com
Bagaimana nak cari maklumat di atas?

Adakalanya, anda sering mencari maklumat mengenai penternakan yang ingin anda usahakan, masalah sering timbul seperti : 
 

Internet, percuma. Tetapi terhad dan berterabur.
 
Menghadiri kursus, boleh tanya mentor sampai bila-bila. Tetapi betulkah  penganjur kursus tahu dan reti dengan apa yang dia nak anjurkan? Anda pasti memikirkan banyak kali lebih-lebih lagi yuran yang dikenakan tidak berpatutan dan mahal. 

Jumpa dan belajar dengan penternak yang dah berjaya. Tetapi mahukah      mereka berkongsi kejayaan mereka dengan anda? 

        Bagaimana buku ini membantu anda ?

        Buku ini mengandungi jawapan dari soalan-soalan lazim mengenai bisnes penternakan yang sering ditanya. Tujuan buku ini ditulis adalah untuk memberi gambaran yang lebih jelas kepada anda mengenai perniagaan penternakan dan menjawab soalan-soalan yang terdapat dalam fikiran anda.
         





        Tindakan anda selepas memiliki buku ini ?


        Menyediakan bajet


        Cara terbaik dengan duit sendiri. Kedua duit kawan-kawan. Boleh JV dengan kawan rapat. Duit ahli keluarga khusus mak/ayah atau adik-beradik. Jika layak dan boleh dapat pinjaman bank, teruskan. Jika ada dan boleh dapat geran, teruskan.
         

        Memulakan projek. Memperuntukkan masa dan tenaga kerja.


        • Setiap informasi yang diterima didalam buku ini,anda boleh memilih perusahaan penternakan yang anda minati sesuai dengan kemampuan anda dan merangka pelan tindakan mengikut prioriti.
        • Fikirkan, tuliskan, susunkan informasi, dan mula merangka tindakan mengikut kata hati anda.TEPUK DADA,TANYA SELERA !

         Buku Terlaris Di Kedai Buku MPH !
        Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com

        Apa yang menarik mengenai buku ini?


        Ianya menghimpunkan panduan bagaimana menjadi penternak yang berjaya. Ini termasuklah bagaimana menternak 7 haiwan pedaging seperti Lembu, Kambing, Ayam, Itik, Puyuh, Rusa dan Ikan Keli hanya dalam sebuah buku !

        Selain itu, buku ini turut memuatkan panduan bagaimana hendak memasarkan hasil ternakan melalui FAMA, bagaimana mendapatkan bantuan pinjaman daripada pelbagai pihak, dan bagaimana menyediakan rancangan perniagaan.

        Turut disediakan contoh Kertas Rancangan Perniagaan TERBAIK bagi memohon pembiayaan modal (Kerjasama dari Agrobank)


        Isi Kandungan Buku
        ISI KANDUNGAN

        i. Dari Penulis
        ii. Pengenalan
        iii. Sinopsis Buku
        iv. Rahsia Bisnes Orang Cina

        1.Panduan Menternak Lembu Pedaging

        Baka lembu pedaging
        Aktiviti pembiakan
        Aktiviti penggemukan
        Menjual Ternakan
        Contoh Aliran Tunai

        2.Panduan Menternak Kambing
        Pendahuluan
        Cara-cara memilih baka yang baik
        Pemeliharaan untuk tujuan pengeluaran daging
        Panduan perumahan
        Pengurusan am
        Cara pembiakan
        Makanan dan minuman
        Aliran kewangan

        3.Panduan Menternak Puyuh Pedaging
        Perancangan projek
        Ladang
        Pengurusan
        Pemasaran
        Senarai pengusaha puyuh

        4.Panduan Menternak Ayam
        Perancangan projek
        Keperluan asas ladang
        Pemasaran

        5.Panduan Menternak Itik Muscovy (Pedaging)
        Operasi dan pengurusan
        Pembangunan ladang
        Pemasaran

        6.Panduan Menternak Rusa
        Pendahuluan
        Infrastruktur ladang
        Kesihatan penyakit
        Penggunaan barangan rusa lain

        7.Panduan Penternakan Dan Pembenihan Ikan Keli
        Kelebihan penternakan ikan keli (kanvas)
        Kaedah pembenihan ikan keli
        Pengkulturan ikan keli di sawah

        8.Pemasaran Melalui F.A.M.A
        Mengenai F.A.M.A
        Bagaimana F.A.M.A memasarkan ternakan anda melalui
        Kontrak Pemasaran Produk Segar?
        Permohonan menyertai kontrak pemasaran

        9.Pembiayaan Pinjaman
        Bagaimana AGROBANK membiayai modal anda dalam penternakan?
        Senarai pembiaya modal yang lain

        10.Rancangan Perniagaan
        Panduan menyediakan kertas rancangan perniagaan (RP)
        Contoh kertas rancangan perniagaan (RP)
        Proforma aliran kewangan

        11.Himpunan Koleksi Kisah-Kisah Kejayaan Penternak
        Menternak rusa tidak sesukar disangka
        Zainuddin bakal jutawan kambing
        Ternakan kambing Boer mampu jana pendapatan
        Muzik hilangkan stress puyuh
        Ikan Keli – Dua sahabat bergabung tenaga




        Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com

        Berapa Nilai dan Harga Buku Ini?

        Jika diikutkan, sekiranya anda hendak belajar bagaimana menjadi penternak berjaya melalui seminar yang dianjurkan di luar sana, anda perlu bayar tidak kurang daripada RM200 untuk setiap kursus penternakan.

        Sebagai contoh :


        Kursus pembenihan & penternakan ikan keli RM200
        Kursus penternakan puyuh RM200
        kursus penternakan kambing pedaging RM200
        Kursus penternakan rusa RM200
        kursus penternakan itik pedaging RM200
        Kursus penternakan lembu RM200
        Kursus penternakan ayam pedaging RM200
        Seminar penyediaan Kertas Kerja RM200
          Anak_Panah_Bawah

          Jumlah RM1,600 !

          Jadi adakah anda perlu bayar RM1,600 juga bagi membeli buku saya.Tidak. Anda tidak perlu bayar RM1,600. Anda juga tidak perlu bayar RM1,000. Tidak juga RM500. Anda cuma perlu bayar RM35 sahaja. Ianya tidak semahal kos bagi menghadiri seminar yang dianjurkan di luar sana. Tetapi nilai buku saya ini bersamaan dengan nilai seminar di luar sana. Bahkan lebih lagi.

          RM35 ini termasuk dengan kos penghantaran kepada anda menggunakan pos ekspres. Ini kerana buku yang saya jual ini bukan e-book. Tetapi ianya BUKU FIZIKAL sama seperti yang dijual di kedai buku.

          Bayangkan, dengan hanya membuat pelaburan serendah RM35 bagi membeli buku ini, anda bakal menjana lebih daripada RM10,000 sebulan. Bahkan anda mungkin dapat lebih daripada itu.

          Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com

          Bagaimana Mendapatkan Buku Ini?

          Anda boleh dapatkan buku ini dengan membeli terus daripada saya melalui internet. Sila pilih salah satu daripada kaedah bayaran seperti di bawah.



          Bagaimana Kaedah Penghantaran?

          Buku ini akan dihantar menggunakan Pos Ekspres.Buku ini akan dihantar sebaik sahaja saya menerima bayaran yang anda buat. 

          Apa Jaminan Saya Kepada Anda ?
           
          Perniagaan online saya adalah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atas nama PUSTAKA AL AZHAR dengan no.pendaftaran 001806492-U. Anda boleh membuat semakan di SSM dengan melayari www.ssm.com.my

          Berniaga secara jujur,telus dan tulus adalah prinsip saya. Anda bolehlah membeli dari saya tanpa was-was. Sebagai balasan di atas kepercayaan anda terhadap saya. Saya dahulukan ucapan terima kasih dan saya akan menghantar buku anda dengan selamat walau dimana anda berada.

          Untuk memudahkan pelayar blog ini, sila layari www.rahsiapenternak.com

          Salam mesra dari saya,
          Ahmad Rustam Amir
          0176686256
          admin@rahsiapenternak.com

          Kaedah Bayaran
          1. Pindah wang RM35 melalui Maybank2u / bank transfer

          Bank Maybank
          No Akaun 5644 0900 2243
          Nama Syarikat PUSTAKA AL AZHAR
          Emel penternakjutawan@gmail.com

          - Emelkan makluman pindah wang ke penternakjutawan@gmail.com
          - Emelkan juga nama penuh anda, alamat, nombor telefon dan emel
          2.  Bayar Deposit Tunai RM35 di Kaunter Maybank

          Bank Maybank
          No Akaun 5644 0900 2243
          Nama Syarikat PUSTAKA AL AZHAR
          Sms 017-6686256
          Emel penternakjutawan@gmail.com

          - Selepas bayaran dibuat, sila sms maklumat bayaran
            yang dibuat seperti tarikh, masa dan tempat
          - sms juga nama penuh anda, alamat, nombor telefon dan emel ke

          Emel penternakjutawan@gmail.com
          Sms 017-6686256

          3.  Bayar RM35 menggunakan cek atas nama PUSTAKA AL AZHAR

          - Bank in cek melalui mesin deposit cek ke akaun Maybank
          - Selepas bayaran dibuat, sila sms maklumat bayaran      
            yang dibuat seperti tarikh, masa dan tempat
          - Sertakan bersama nama penuh anda, alamat, nombor telefon dan emel
          - Anda boleh juga menghantar cek terus ke alamat seperti di bawah


          PUSTAKA AL AZHAR
          P.O.BOX 13044,
          50796 KUALA LUMPUR

          NOTA:
          1. Buku yang dipesan akan dihantar menggunakan Pos Ekspres.
          2. Bayaran RM35 itu termasuk dengan kos penghantaran dengan Pos Ekspres.
          3. Penghantaran menggunakan Pos Ekspres untuk alamat di Malaysia sahaja.
          4. Penghantaran hanya akan dibuat selepas bayaran dibuat atau selepas cek yang dihantar clear.
          5. Bayaran yang diterima sebelum jam 12 tengahari hari bekerja, buku akan dihantar pada hari itu juga.
          6. Bagi bayaran yang diterima pada hari cuti, penghantaran akan dibuat hari pertama bekerja pada minggu berikutnya atau hari bekerja keesokan harinya.
          7. Tempoh penghantaran adalah berdasarkan poskod alamat yang diberikan. Zon A - Sehari bekerja berikutnya, Zon B - 2 hari berikutnya, dan Zon C - 3 hari berikutnya. (Sila rujuk terma dan syarat Pos Ekspres)
          8. Apabila buku dihantar, anda akan menerima SMS makluman beserta no. tracking. Anda boleh mengetahui status penghantaran buku melalui laman web www.pos.com.my dengan mengisi no. tracking yang diberikan.

          29 comments:

          1. salam en rustam,bgaimana nk dapatkan buku ini?azmi

            ReplyDelete
          2. setelah sy bace blog en rustam, sy teringin menjadi salah seorang penternak jutawan, sy akan segera dapatkan buku en rustam ni. terima kasih en rustam.-ahmad KL

            ReplyDelete
          3. memang rugi orang yang tak beli buku ni..peluang depan mata kalau tak rebut mmg rugi..sy dah dapatkan buku ni di kedai buku..isinya mmg menarik..insyaallah kalau tak ada aral melintang sy akan buat projek ni bersama kawan sy bulan hadapan..dan insyaallah sy akan jadi SEORANG PENTERNAK JUTAWAN suatu hari nanti..insyaallah..,khairulSEL

            ReplyDelete
          4. askum
            sy dah dapatkan buku en rstam ni,
            boleh sy jumpe en utk bantu sy dlm bsnes pnternakan ni?sy nak usaha bsnes keli,tapi perlu nasihat dr en,slps baca buku en ni,sy rasa en pakar dlm hal2 penternakan. syafiq311@gmail.com

            ReplyDelete
          5. buku en mmbuatkan sya teringin sgt nk ternak puyuh, sebelum ni sya nk ternak keli, tp x sngka buku en ni telah mngubah tetapan sya =Fiza,kulim=

            ReplyDelete
          6. Kepada En Azmi,
            Wkslm..
            En boleh pesan terus melalui blog ini atau mendapatkannya di kedai buku MPH.

            ReplyDelete
          7. Kepada ahmadKL,
            terima kasih,semoga En Ahmad menjadi penternak yang berjaya.Insyaallah..

            ReplyDelete
          8. Kepada khairulSEL,
            terima kasih,semoga En Khairul menjadi penternak yang berjaya.Insyaallah..

            ReplyDelete
          9. Kepada syafiq311@gmail.com,
            saya telah emelkan kepada En berkenaan tarikh, lokasi dan masa perjumpaan nanti.

            ReplyDelete
          10. Kepada Fiza,kulim,
            Semoga Cik/Puan menjadi pengusaha puyuh yang berjaya satu hari nanti. Insyaaallah..

            ReplyDelete
          11. Assalamulaikum encik Rustam.sy sudah beli buku encik. dlm buku encik ada contoh kerja penternakan.sy skrg nk wat pinjaman kat TekunNasional,boleh encik Rustam tolong buatkan kertas kerja untuk sy x? nnti sy byr upah.sy Shaiful dari gopeng,Perak.

            ReplyDelete
          12. Salam bro rustam ! nie hairi,duk kuantan.sy nak ternak kambing nie,
            sekarang tgh nk rancang buat kandang,dlm buku tu ada pelan kandang tak? modal skrg nie dlm 20ribu je, agak2 brape ekor sy bley ternak nie?
            semalam g kedai buku MPH kat JUSCO cheras,diorang ckp buku penternakjutawan dh hbs la, masih ada stok tak kat bro?

            ReplyDelete
          13. Kepada Shaiful dari Gopeng,
            berkenaan kertas kerja yang encik minta buatkan, saya tidak menyediakan perkhidmatan membuat kertas kerja, sila tinggalkan alamat emel en Shaiful. Saya akan emelkan softcopy Kertas kerja seperti yang en minta tanpa mengenakan apa-apa bayaran.

            ReplyDelete
          14. Kepada Hairi,
            Buku tersebut ada memuatkan pelan kandang kambing.Mengikut anggaran kasar dengan modal sebanyak RM20ribu en Hairi boleh menternak antara 10-15 ekor kambing boer full blood(pedaging unggul),seelok-eloknya 10 induk dan 2 ekor penjantan(kos tidak termasuk pembinaan kandang dan lain-lain kos)
            Buku tersebut masih berbaki 98 buku dalam stok simpanan saya.En boleh memesan terus dari blog ini.

            ReplyDelete
          15. salam, sy ada tranfer RM35 guna mybank2u,
            transaction time :13h 46m 15s
            Reference no : 1348416222
            MOHD AZMAN SHAH BIN RIDHUAN

            ReplyDelete
          16. semoga sukses selalu.Allah itu maha adil..

            ReplyDelete
          17. sekom,ni liza duk ampang,nak tanya, buku ni ada tunjuk cara2 nak buat benih keli dak?

            ReplyDelete
          18. Kepada MOHD AZMAN SHAH BIN RIDHUAN,
            saya telah mengepos pesanan encik.
            terima kasih.

            ReplyDelete
          19. Kepada Liza,
            buku tersebut mengandungi panduan lengkap kaedah pembenihan ikan keli.terima kasih.

            ReplyDelete
          20. bro, sy dah pos cek,semalam,
            -Ahmad Tramizi B. Abdulah-

            ReplyDelete
          21. salam, saya MOHD AZMAN SHAH BIN RIDHUAN,
            dh dpat buku encik rustam,
            terima kasih.

            ReplyDelete
          22. askum, buku penternakan ni ada jual lagi x?
            , en.zaki

            ReplyDelete
          23. askum,saya dah dptkan buku ni, ada kertas kerja lengkap. blh sy dpat copy asal untuk kertas kerja tu

            ReplyDelete
          24. salm incik,
            buku dh bagus,
            kalo berwarna lg cantik

            ReplyDelete
          25. ada lagi buku untuk di jual

            TK

            Nasaruddin

            ReplyDelete
          26. akom ,pitihnya doh masuk acc
            Asfa b. Aning

            ReplyDelete
          27. Saya promote buku ni di Facebook

            http://www.facebook.com/peladang

            ReplyDelete
          28. COD Pamp Suisse Lady Fortuna 10 gram.

            Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

            Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

            Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

            Harga belian semula yang hebat.

            Terima kasih.

            ReplyDelete
          29. asalamualaikum encik rustam, saya nak jugak softcopy untuk kertas kerja. . .mntk tolong email kt saya di alamat (husna_hijrah@yahoo.com.my). . .nk mntk pndapat en rustam, kalau utk tanah sebesar 3 ekar sesuai utk brapa ekor kambing?

            ReplyDelete